Voorspellende en prescriptieve analytics

Data is overal. En analytics spelen een steeds grotere rol in hoe bedrijven beslissingen nemen. We onderscheiden hierin twee soorten analytics: voorspellende en prescriptieve analytics. Misschien heb je het al eens gehoord of ergens gelezen. Een typisch voorbeeld van vakjargon. Maar wat betekent het? Wij maken het helder.

check Analytics
check Prescriptief
check Voorspellend

In het kort

Voorspellende analytics helpt je te raden wat er in de toekomst kan gebeuren. Het gebruikt informatie uit het verleden om te voorspellen wat er waarschijnlijk gaat gebeuren. Bijvoorbeeld, het kan bedrijven helpen voorspellen hoeveel van een product ze volgende maand zullen verkopen, gebaseerd op hoeveel ze eerder hebben verkocht.


Prescriptieve analytics gaat een stapje verder. Het vertelt je niet alleen wat er kan gebeuren, maar ook wat je moet doen. Als voorspellende analytics zegt dat je waarschijnlijk veel van een product zal verkopen, kan prescriptieve analytics je adviseren om meer voorraad te bestellen of je marketing te verhogen. Het helpt je dus met het maken van keuzes die leiden tot de beste resultaten.

Wat is het verschil?

Voorspellende analytics geeft je een blik op de toekomst door gebruik te maken van gegevens uit het verleden. Het is ideaal voor het plannen, zoals het anticiperen op drukke verkoopperioden of het spotten van mogelijke risico's die invloed kunnen hebben op je bedrijf. 


Prescriptieve analytics gaat nog een stap verder door niet alleen te voorspellen wat er zou kunnen gebeuren, maar ook door te adviseren wat je moet doen om de situatie in je voordeel te gebruiken. Bijvoorbeeld, als voorspellende analytics aantoont dat je een verhoogde vraag naar een product kunt verwachten, kan prescriptieve analytics aanbevelen om je voorraad te vergroten of je marketinginspanningen te intensiveren, zodat je maximaal kunt profiteren van deze verwachte toename.

Toegepast in de praktijk

Het combineren van voorspellende en prescriptieve analytics kan je bedrijf veel voordelen bieden:


  • Je kunt beter begrijpen wat er in de toekomst kan gebeuren.
  • Je kunt sneller en slimmer beslissingen nemen.
  • Je kunt je aanpassen aan veranderingen voordat ze een probleem worden.

Het gebruiken van zowel voorspellende als prescriptieve analytics geeft je een voorsprong op de concurrentie. Je kunt niet alleen de toekomst inschatten, maar je hebt ook een plan voor wat te doen. Dit helpt je bedrijf groeien en slim te reageren op wat er komt.

Wil je ook aan de slag met duurzaamheid?

Neem contact op Lees meer over SkyClear
Gerelateerde artikelen

Meer lezen?